Jeśli w otoczeniu młodego człowieka, nastolatka, bak jest pozytywnych wzorców, autorytetów, pokazywania im pozytywnego sposobu radzenia sobie z emocjami, z porażkami oraz pozytywami, sukcesami, wtedy nastolatek może przyjmować tożsamość negatywna, przestępczą.

Przyznaje on sam przed sobą, że jest tym, co zazwyczaj stwierdzano, że jest dla niego złe. Jeśli w otoczeniu młodego człowieka brak jest pozytywnych wzorców radzenia sobie, pokazywani młodemu człowiekowi dobrych strategii radzenia sobie z problemami, wtedy najczęściej dochodzi do tego, że przyjmuje on wszystko to, co uważane jest z a złe i odrzucane przez otoczenie w normalnych warunkach. Jest tak także wtedy, kiedy nie ujawnia się, że jeśli człowiek zrobił dobrze i prowadził sobie z jakąś sytuacją, nie nagradza się i nie zaznacza takiego zachowania jako właściwego, a jest to bardzo ważne, bo młodemu człowiekowi trzeba wskazać taką drogę. Czasami nie pomagają nawoływania codzienne rodziców, może to tez zrobić obca osoba, która zainteresuje nastolatka.